اعلام زمان برگزاري امتحانات نهايي و کنکور سراسري| امتحانات دانشآموزان چگونه برگزار ميشود؟
- اعلام زمان برگزاري امتحانات نهايي و کنکور سراسري| امتحانات دانشآموزان چگونه برگزار ميشود؟
آفتابنيوز :
محسن حاجيميرزايي در گفتوگوي ويژه خبري درباره وضعيت آموزشي دانشآموزان در ايام کرونايي توضيحاتي ارائه و اظهار کرد: تا قبل از تعطيلي مدارس، 70 تا 75 درصد محتواي دروس به صورت حضوري تدريس شده بود. در مدت تعطيلي اخير هم اقداماتي انجام شده است. ما از طريق شبکه شاد يک ارزيابي از آموخته هاي بچه ها داريم و سپس ادامه محتواي آموزشي را از طريق شبکه شاد تدريس کرده و به پايان مي بريم.
وي افزود: کار در شبکه شاد را در روز نيمه شعبان و از دوره ابتدايي آغاز کرديم و از دو روز گذشته با ثبت عضويت در دوره متوسطه ادامه داديم.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه 9 و نيم ميليون نفر، 112 هزار مدير و 500 هزار معلم در سامانه شروع بکار کرده اند، گفت: شبکه شاد هفت ميليون کاربر فعال در طول روز دارد و 1.7 ميليون گروه درسي تشکيل شده است. تا کنون هم 96 ميليون فايل و بيش از 234 ميليون پيام مبادله شده است.
حاجيميرزايي ادامه داد: اين فايل ها همه در محيط امن و ايزوله بين معلم و دانشآموز مبادله مي شود و حتي امکان ارتباط دانشآموزان با همديگر وجود ندارد و منحصرا بين معلم و دانشآموزان است.
وي درباره نگراني اولياء مبني بر ارزيابي پاياني دانشآموزان و کيفيت آموزش، تصريح کرد: ما به عنوان متولي امر آموزش جامعه مسئول هستيم که آموزش را در دسترس همه قر ار داده و از انتقال مفاهيم اطمينان يابيم. در اين روش تمرکز بيشتري داريم و از مدير مدرسه تا سطح استان، در جريان محتواي آموزش داده شده و روند پيشبرد آن قرار دارند.
وزير آموزش و پرورش با بيان اينکه درباره نحوه برگزاري آزمون ها، تابع سياست هاي وزارت بهداشت هستيم، ادامه داد: اگر در پايان دوره آموزشي مجال اين باشد که با رعايت پروتکل ها آزمون ها را حضوري برگزار کنيم حتما اين کار را انجام ميدهيم و اولويت ما برگزاري حضوري امتحان هاست. معلم ها پنج ماه اول سال با دانشآموزان کار کرده اند و آنها سهم قابل توجهي در ارزيابي ها دارند.
وي درباره ساعات شروع کلاس ها در شبکه شاد نيز گفت: ترجيح ما اين بوده که کلاس ها در ساعات معيني برگزار شود اما لازم است تغييراتي داده شود. برخي چند فرزند دارند و امکان استفاده همه از يک گوشي به طور همزمان وجود ندارد. امکان نوسانات و تغيير ساعات را داريم، فقط بايد در ابتدا همه به عضويت شبکه شاد دربياند و عمليات آموزشي آغاز شود و بعد متناسب با اطلاعات دقيق به دست آمده، تغييرات را اعمال کنيم.
حاجيميرزايي در پاسخ به اينکه مزيت شبکه شاد نسبت به شبکه هاي اجتماعي ديگر که تا کنون به صورت پراکنده مورد استفاده قرار مي گرفت چيست؟ افزود: ما اشرافي بر آن بسترها نداشتيم و نميدانستيم محتوا چقدر و چگونه آموزش داده شده است؛ اما با اين اپليکيشن اختصاصي امکان دريافت اطلاعات و تحليل آنها را داريم. ضمن آنکه در آينده هم ممکن است با وضعيت هاي غيرمترقبه اي روبرو شويم، حتي احتمال بازگشت کرونا هم هست و بايد آمادگي داشته باشيم که بلافاصله ادامه آموزش را به شبکه شاد منتقل کنيم.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينکه آيا امکان ذخيره فايل ها در شبکه شاد وجود دارد؟ اظهار کرد: قطعا امکان ذخيره وجود دارد و ما هم براي نظارت و ارزيابي دسترسي هايي داريم. معلمان در درجه اول مسئول هستند که سال تحصيلي را به اتمام برسانند حالا حادثه اي پيش آمده و سرکلاس نمي توانند بروند. اما کارشان که تمام نشده است. معلم ها با غيرت و علاقه مندي به ميدان آمدند و وظيفه ما بود امکاناتي فراهم کنيم که اين کار را آسانتر و ايمن تر ادامه دهند.
وي افزود: ضمن آنکه براي آينده اين سامانه هم پيش بيني هايي شده که معلمين مي توانند تدريس خود را با ديگر معلمان و دانشآموزان به اشتراک بگذارند و در معرض ديد ديگران قرار دهند که از حيث شناسايي معلمان خلاق هم خوب است و مي تواند مزيت اقتصادي هم داشته باشد و فرصت هايي را براي آنها ايجاد کند.
حاجيميرزايي در پاسخ به اينکه در برخي استانها که ممکن است وضعيت سفيد داشته باشند، امکان بازگشايي مدارس وجود دارد؟ و آيا در صورت وقوع، اين اتفاق باعث بي نظمي و ناهمگوني نميشود؟ گفت: اشکالات زيادي وجود دارد که اين کار را منطقهاي انجام دهيم. 30 درصد معلمان ما در تردد بين مناطق هستند و اين ترددها نگراني ها را تشديد ميکند. در هر منطقه اي که بخواهيم مدرسه ها را باز کنيم بايد پروتکلهاي وزارت بهداشت را رعايت کنيم. لااقل بايد يک متر فاصله بين بچه ها باشد و بسياري مدارس ما امکان يک متر فاصله بين دانشآموزان را ندارند.
وي با اشاره به برخي تحقيقات گفت: تعطيلي مدارس تا 12 درصد در فاصله گيري اجتماعي موثر است و دانشآموزان، ميزان تردد را تا 25 درصد افزايش مي دهند. در تمام دنيا واحدهاي آموزشي اولين جايي هستند که تعطيل و آخرين جايي هستند که باز ميشوند. تبعات ناشي از اقتصاد سختتر قابل جبران است؛ اما تبعات آموزش را از طريق آموزش مجازي جايگزين ميکنيم و اين اقدام ميتواند تا حدي نگراني ها را برطرف کند.
وزير آموزش و پرورش در پاسخ به اينکه پس به نظر ميرسد مدارس باز نشوند؟ تصريح کرد: وزارت بهداشت اعلام کرده مدارس تا اطلاع ثانوي بايد بسته باشند. هر زمان بگويند ما اين کار را انجام مي دهيم ولي در مجموع تابع سياستهاي وزارت بهداشت هستيم.
حاجيميرزايي درباره بلاتکليفي دانشآموزان کنکوري نيز توضيح داد و گفت: وضعيت دانشآموزان پايه دوازدهم اهميت ويژهاي دارد و همه دانشآموزان پايه دوازدهم مي دانند که معمولا بخش عظيمي از محتوا تا 90 درصد قبل از عيد آن تمام مي شود و شروع سال جديد با مرور درس ها و تقويت يادگيري ها همراه است.
وي ادامه داد: ما ارديبهشت را براي مرور درسها و جمع بنديها درنظر ميگيريم و بعد از پايان ارديبهشت، سه هفته براي برگزاري امتحانات نهايي نياز داريم که تا هفته سوم خرداد طول مي کشد و پايان دوره امتحانات نهايي خواهد بود. بعد از آن نيازمند سه هفته زمان براي آمادگي شرکت در کنکور هستيم. بنابراين سازمان سنجش مي تواند دهه سوم تيرماه براي برگزاري کنکور آماده شود. اگر اتفاقات پيش بيني نشده اي رخ ندهد احتمالا زمانبندي ما اينگونه است.
وزير آموزش و پرورش درباره چگونگي برگزاري امتحانات نهايي نيز گفت: مي توانيم سالن هاي بزرگتري را اختصاص و فاصله را رعايت و هر پروتکلي مورد نياز باشد براي آزمون حضوري اجرا کنيم. تاکيد ما برگزاري حضوري امتحانات نهايي است. در نهايت اگر پروتکل ها اجازه برگزاري آزمون ها را ندهد ما به روش هاي ديگري هم فکر مي کنيم.
وي با بيان اينکه يک ميليون و 100 هزار نفر درروز به شبکه شاد مي پيوندند و نشان ميدهد سيستم دارد خوب کار ميکند، اظهار کرد: شماره تماسي اعلام کرديم که اگر مشکلي وجود داشت مردم تماس بگيرند و مشکلشان را حل کنند. نواقص نيز به تدريج برطرف شده است. جامعه ما بيش از صد سال است که عادت کرده تا کلاس ها حضوري باشند؛ اما اکنون به فضاي ديگري کشيده شده ايم و اضطراب داريم که طبيعي است و اميدواريم به تدريج و با مدارا و حوصله مردم مشکلات حل شود.
حاجيميرزايي افزود: تيم فني با افراد متخصص و مجرب حضور دارند و اطمينان داده اند که مشکلات فني را حل مي کنند. به ما اطمينان داده شده که بارگذاري فايل ها در شبکه شاد از سامانه هاي خارجي سريعتر است. هيچ اپليکيشن داخلي نيست که اين مقدار کاربر داشته باشد.
وزير آموزش و پرورش درباره امنيت شبکه شاد گفت: اطمينان ميدهم که امنيت اطلاعات خانواده ها براي ما فوق العاده اهميت داشته و داشتن شبکه اختصاصي ايجاد امنيت براي همين فضا است. مجموعه اطلاعات در بانک اطلاعاتي خود آموزش و پرورش قرار دارد و در اختيار کسان ديگري قرار نميگيرد و امنيت اطلاعات تضمين شده است.
وي درباره هزينه اينترنت براي دانشآموزان اظهار کرد: ما در ستاد عالي مديريت کرونا طرح موضوع کرده ايم که چون جايگزين آموزش رسمي است بايد اينترنتش رايگان باشد. مصوبه اي هم داشته ايم و در راستاي فراهم کردن امکانات و منابع مورد نياز هستيم تا اين امر محقق شود.
حاجيميرزايي با تاکيد بر اينکه به هيچ وجه راضي نيستيم اختلالي در زندگي و يادگيري پيش بيايد و زير اين بار سنگين رفته ايم که به خانواده ها اطمينان بدهيم، گفت: خودمان را مسئول آموزش مي دانيم. هرکه ميتواند برنامه را نصب کند و آنها که نميتوانند بايد به روش هاي ديگري برايشان فکر کنيم. هنوز اطلاعات دقيقي نداريم.
به گفته وزير آموزش و پرورش، اولويت اول ما شبکه شاد است؛ اما اگر جايي اين امکان فراهم نشود نيازمند برگزاري حضوري يا استفاده از تلويزيون هاي محلي و توليد بسته هاي يادگيري در مناطق دور و محرومتر هستيم.
وي افزود: مديران به عنوان کساني که مسئول کنترل اطلاعات دانشآموزان هستند به شبکه بپيوندند و اين ارزيابي را انجام دهند. بعد از آنکه اطلاعات لازم را به تفکيک مدرسه به دست آورديم بايد براي مناطقي که اينترنت ندارند آموزش را با راهکارهاي ديگري جبران کنيم.
وزير آموزش و پرورش درباره مشکل مالي برخي خانواده ها و نداشتن چند گوشي همراه در خانه گفت: هر نوع اقدامي مستم اطلاعات دقيقتر است. هنوز نميدانيم چه حجمي از افراد ممکن است با مشکل مواجه باشند. با مشخص شدن اطلاعات دقيقتر تدبير خواهيم کرد و به راهکارهاي ديگر فکر مي کنيم.
حاجيميرزايي ادامه داد: در شرايط فعلي ما چاره ديگري نداريم. قطعا اين کار مشکلات و مسائلي خواهد داشت و هيچ چيزي جايگزين آموزش حضوري نخواهد شد. همه تلاش ما اين است که بهترين کيفيت را داشته باشد، اما ممکن است کاستي هايي نيز داشته باشد.
وي درباره مشکلات استفاده همزمان از شبکه شاد در خانواده هايي با چند دانشآموز در يک خانه گفت: اين امکان وجود دارد که متناسب با اطلاعاتي که از مناطق ميگيريم دانشآموزان را در دو نوبت صبح و بعدازظهر توزيع کنيم که بچه ها بتوانند با مشکل کمتر در کلاس ها حضور پيدا کنند.
حاجيميرزايي درباره فعاليت هاي پرورشي و فرهنگي دانشآموزان نيز گفت: از امکانات حضور محروم شده ايم اما اين ابزار در يکسري کارها قابليتهاي بهتري نسبت به روشهاي حضوري دارد. روي همين سامانه کانالي را براي معاونت پرورشي پيش بيني کرده ايم. براي انجمن اولياء و مربيان هم کانالي را درنظر گرفته ايم. والدين درگير آموزش بچه ها شده اند و تعاملي بين مدرسه و خانواده برقرار شده است. روي اين کانال آموزش مهارت هاي مناسب براي والدين پيش بيني کرده ايم.
وي با بيان اينکه کانالي هم براي معاونت تربيت بدني درنظر گرفته شده است، ادامه داد: در حال تمرين و بازسازي کلاس هاي حضوري هستيم. ما يک جشنواره رشد با دهها هزار فيلم داريم که مي تواند به عنوان ذخيره در اختيار معلمان قرار بگيرد.
وزير آموزش و پرورش تصريح کرد: اين حجم از جمعيت در يک اپليکيشن اختصاصي و سامانه ملي يک دستاورد بزرگ است و امکاني براي همه کساني است که به مقوله آموزش و تربيت جامعه اهميت مي دهند و اهتمام دارند.
اعلام زمان برگزاري امتحانات نهايي و کنکور سراسري| امتحانات دانشآ
آموزش ,شبکه ,دانشآموزان ,کنيم ,برگزاري ,حضوري ,وزير آموزش ,امتحانات نهايي ,برگزاري امتحانات ,وزارت بهداشت ,بيان اينکه ,برگزاري امتحانات نهايي ,زمان برگزاري امتحانات ,کنکور سراسري| امتحانات ,چگونه برگزار ميشود؟